På vår skola har vi börjat experimentera med interaktiva tavlor. Vi håller just nu på att prova MimioTeach och erfarenheterna är så här långt goda. Framförallt matematikundervisning verkar den lämpa sig bra för då läraren grafiskt kan rita kurvor, göra uträkningar mm. Matematikundervisning (för högre åldrar) är dessutom ett ämne som ofta bedrivs i jämförelsevis hög utsträckning framme vid tavlan.
En stor fördel är att läraren kan bläddra tillbaks i sina uträkningar under lektionen, spela in sekvenser från lektionerna (med ljud) och lägga ut på lärplattformen. Detta möjliggör bl.a. att de som missat lektionen, eller de som vill repetera kan titta på lektionen hemma. Dessa lektioner kan man sedan "byta" med andra komvux så att vi får ett större gemensamt material, t.ex. kanske via Teacherondemand.se.
Nackdelar är bl.a. att läraren "tappar" pennan ibland innan man lärt sig använda den, att läraren skuggar/skymmer tavlan, samt att bildkanonen surrande irriterar om man ska lyssna på det en längre stund.
Vad är era erfarenheter av interaktiva tavlor? Har någon bra tips hur vi ska lösa nackdelarna jag tagit upp?
Vi har Smartboard i de flesta av våra salar och jag är jättenöjd med det. (MimioTeach känner jag inte till). Som du skriver: att kunna bläddra tillbaka som repetition, att spara ner och lägga ut anteckningarna men också att smidigt utnyttja internet och olika programvaror ... inte minst i matematik. De problem du nämner - ok det tar ett tag innan man vänjer sig men så är det ju med all ny teknik. I kväll hade jag några elever som ville ha lite hjälp att komma igång med algebra - då var det bra att kunna utgå från sparade genomgångar.
SvaraRadera