måndag 21 mars 2011

Skoldebatten...


Efter att ha kommit en bit in i denna kurs så står det tämligen klart för mig. Internet och allt det nya med ny teknik, nätverkssiter, lärplattformar, kommunikationslösningar, nya möjligheter att samarbeta mm har inneburit (och kommer att än mer innebära) ett paradigmskifte. Skolan har inte hängt med i detta och vaknar nu, förhållandevis sent. Jag saknar dock detta ämne i skoldebatten idag. Det pratas om helt andra saker än digitalt lärande utan det är mer frågor om ordning och reda, betyg, prov, lärarlegitimation och ev. förstatligande som är i fokus. Borde vi inte satsa på digitalt lärande då vi i Sverige här kan ligga lite i framkant!?

Många saker som skoldebatten idag berör är vettiga, men jag tycker generellt att detta med digitalt lärande får alldeles för lite utrymme. Vad tycker ni?  

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet Tomas!
    Jag håller med dig och som en kollega sa till mig sa - "Tillbaka till forntiden!", verkar vara utbildningsministerns motto.

    Jag nominerar ditt inlägg till veckans "snackis" och lyfter in din fråga i veckobrevet, så hoppas jag vi får många kommenterar.

    Margareta :)

    SvaraRadera
  2. Nja, jag älskar i o f s de digitala medierna och den nya undervisning de för med sig MEN jag tror ändå inte att de digitala verktygen kommer att lösa alla problem som finns i skolan. Gör du Tomas?

    I skolan är det ett stort problem att elever inte är motiverade, inte vill uppträda ok mot andra elever mm. Jag hoppas att den digitala framtiden kan motivera fler men vi behöver nog jobba vidare med den pedagogiska kompetensen också. Om skolan ska fortsätta att vara lika orättvis som tidigare kommer tyvärr problemen förvärras, snarare än förbättras. Jag önskar att skolministern pratar IT mer men bollen ligger ju hos kommunerna, eller hur?

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Tomas om att det pratas lite om IT. Jag hörde av en nära bekant när Jan Björklund vara i Götene. Det var någon som ställde frågan om vad han tyckte om att grann kommunen Lidköping skulle göra. De skall inom snar framtid - 1 år, ge sin högstadieelever var sin dator. Då svarade han "jag hoppas det vet var de gör.", det var allt på den frågan. Det säger lite om hur illa IT är prioriterat i skolan.

    Vi skall ju vara en nation i framkant, men utan IT i skolan kommer vi halka efter Indien, Kina och andra länder som förstår vad det hela handlar om.

    Visst finns det orättvisor i skolan och kommunerna är en stor bidragande orsak till detta. Som tar hand om elevpeng på ett väldigt konstigt sätt, nu gör ju inte alla kommuner på detta vis.

    Tycker det borde komma riktlinjer från staten på vad som skall finnas i en fungerande skola. jag tänker på att det skall finnas idrottssal, slöjdsalar, skolsyster, vaktmästare osv. Sedan borde ju hela elevpengen hamna i skolans verksamhet och i en mellan landa på kommunen.

    SvaraRadera