söndag 6 mars 2011

Hur möter vi olika målgrupper inom vux?

Jag har funderat över en sak och det är vad som kommer hända ifall vuxenutbildningen plötsligt tog ett jättekliv inom IKT och digitalt lärande... Inom vuxenutbildningen har vi en mycket mångfacetterad målgrupp. Dels har vi 20-åriga "Nathalie" som kommer direkt från gymnasiet och har en mycket hög IT-mognad, Facebookar, Twittrar och bloggar som om det vore den naturligaste sak i världen. Dels har vi 43-åriga "Maria" som är f.d vårdbiträde och tycker datorer är lite skrämmande. Skolan har hon aldrig tyckt om, hon hoppade av gymnasiet i tvåan och har nu (i början med viss ångest) sökt sig till komvux. Dels har vi 35-åriga "Ali" som kommer från ett land med väldigt kort skolbakgrund, men kämpat hårt hela vägen genom sfi men fortfarande har brister i språket, särskilt inom olika obekanta nya ämnesområden. Vi har dessutom supermotiverade "Tomasz", som blev klar med sfi steg3 på en halv termin. Enligt honom ska skola helst bedrivas enligt katederpedagogik, läraren ska stå framme vid tavlan och berätta hur det är, annars "lär man sig inget" på lektionen. Grupparbete och egna projekt är mest bara slöseri med tid.

Exemplen är påhittade, generaliserande och överdrivna, men de pekar på de mycket vitt skilda olika målgrupper som vi har på vuxenutbildningen idag. Tänk er dessa fyra personer i samma kurs. Att man måste individualisera undervisningen är självklart, men hur ger vi var och en av dessa en inlärningsmiljö som är bäst just för dom? Om man utvecklar pedagogiken enligt digitalt lärande så lär det passa Nathalie, men hur möter vi de andra målgrupperna? Jag menar att man måste gå varsamt fram för att inte tappa vissa målgrupper i sin iver att jobba med digitalt lärande, IKT och modern pedagogik inom detta. Det vore intressant att höra om någon här har erfarenheter kring ämnet att dela med sig av...?

4 kommentarer:

  1. Som lärare på Komvux känner jag verkligen igen mig: så ser det ut. Men jag tycker ändå att det digitala lärandet måste in i verksamheten. Jag har lyckats med att få fysikeleverna att blogga, och både i matte och fysik finns det mycket att hämta på internet. Det ger variation och det är viktigt! Vi har smartboard i många salar och det är en stor tillgång för eleverna att lektionsanteckningar kan sparas ner.

    SvaraRadera
  2. Jag kan tipsa om vuxenutbildningen i Skövde som använder Fronter som lärplattform och som marknadsför sig på facebook.

    Dessutom finns det några pedagoger som läser denna kurs som du säkert kan få bra tips ifrån.

    SvaraRadera
  3. Jag tror man måste kunna erbjuda något för alla,även Nathalie! Ett sätt kan vara att jobba i par eller smågrupper och lära av varandra. Ett annat skapa ( eller peka på) enkla manualer för den som är ny på nätet. Dessa kan man ta till sig i lugn och ro hemma eller på ett lärcenter.

    Att ha digital kompetens och kunna använda och kritiskt granska alla typer av medier är ju en väldigt viktig kompetens för alla idag. Inte minst för personer med en bakgrund som "Maria" "Ali" och Thomaz". Digital kompetens och "information literacy" finns inte med i komvux kursplaner och dina elever får då inget betyg i just det ämnet. Men de får något annat, som de kommer att ha nytta av under många år. är inte detta också komvux ansvar?

    Jag säger - Heja Ingrid och alla andra vuxenutbildare, som väver in digital kompetens och användandet av nya medier och internet som en naturlig del i sin undervisning! Det är grunden för livslångt lärande och nödvändig kompetens i det 21:a århundradet.

    Kul att du som är rektor för komvux valt att gå KTH:s kurs för att höja din digitala kompetens och diskutera sånt här med oss. Sverige behöver fler skolledare med din inställning :)

    Margareta

    SvaraRadera
  4. Självklart! Personligen så kommer jag inte att producera kursmaterial mm (du ser ju designen på denna mycket basic blogg:), men jag tycker det är viktigt att gå denna kurs för att få en inblick i vad det handlar om, och vad som kommer i framtiden för att vi ska ligga i framkant. Jag tycker det är jätteviktigt att vi skolledare är med i denna utveckling!

    SvaraRadera