söndag 30 januari 2011

Google apps

Jag har börjat utforska Google och vilka möjligheter de program som finns i det paketet ger. Jag är imponerad av hur enkelt man kan dela dokument via Google doks. Vi har satt upp gemensamma dokument för bostadsrättsföreningen där jag bor, och det fungerar klockrent! Jag såg att det finns färdiga mallar för det mesta, projektplanering, budget, presentationer mm, i princip allt man behöver. Tror ni att Google apps kommer att slå igenom stort framöver? Det är gratis och det möjliggör samarbete på en helt ny nivå än tidigare varit möjlig för en bred massa. Vi kommer kanske framöver att se mer av distansarbete där folk på samma arbetsplats samarbetar via gemensamma ytor,dokument och kommunikationslösningar i "molnet", men sitter hemma vid köksbordet? Kommer företag att se att de kan spara dyra kontorshyror genom att låta arbetare sitta hemma och jobba, och bara komma in och jobba någon dag per vecka?  

Svävade ut lite där i rsonemang kring framtidens arbetsliv,.. Jag tittade även på Google sites. Har någon här erfarenhet av att använda Google sites som lärplatform? Kan den mäta sig med andra mer etablerade platformar som t.ex. Moodle? Det verkar vara en del större universtet som använder Google, och även gymnasieskolan YBC i Nacka kör med Google.

Vad tror ni, kommer "alla" att jobba i Google framöver?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar