måndag 17 januari 2011

Hemma igen från BETT-mässan med många intryck...

Nu är jag hemkommen från en fantastiskt givande resa till BETT-mässan i London, UK. Innan jag reste trodde jag aldrig att det fanns så mycket inom detta område med digitalt lärande! Vilken industri! Mässan var till ytan väldigt stor, kanske 5 ggr så stor som Älvsjömässan, i flera plan och i två stora hallar. Mässan sägs vara världens största inom detta område, och den besöks av 30 000 besökare, varav ca 7000 internationella besökare. Alla de stora företagen var där, som t.ex. Microsoft, Apple samt ofantligt många små leverantörer som jag aldrig ens hört talas om. Seminarier och presentationer pågick kontunuerligt i ett tiotal olika rum, det vara bara att välja det mest intressanta! 

Det negativa var väl att det mesta var anpassat till lägre åldrar (jag jobbar inom vuxenutbildningen) samt att ganska stor andel av företagen primärt riktar sig mot den brittiska marknaden. En fråga till er out there som kanske läser min blogg: Finns det någon mindre mässa i Sverige som riktar sig till den skandinaviska marknaden, eller planer på någon sådan mässa? Det är trots allt en del som skiljer mellan UK och Sverige.

Generellt fanns hur mycket som helst att se. Jag kommer under mina kommande inlägg göra vissa reflektioner över det jag sett som jag vill diskutera. To be continued.

1 kommentar:

  1. Jag fick vara med på BETT-mässan för två år sedan och det var precis det jag tänkte, att mycket var till unga barn och just anpassat till den brittiska marknaden. Jag hade velat gå på en liknande, men lite mindre mässa, som var anpassat till Sverige och hade mer program på svenska. Hoppas att vi får en sådan hit också!

    SvaraRadera