måndag 2 januari 2012

Dropbox

Jag har provat Dropbox som verktyg för att ha dokument "i molnet" och dela dem med andra som man jobbar tillsammans med i olika konstellationer.

Jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad! Man kan enkelt lägga upp dokumenten i olika mappar för att särskilja olika projektgrupper från varandra. Du kan t.ex. ha en mapp för bostadsrättsföreningen, en för fotbollsklubben och en gemensam mapp för något projekt via jobbet där du jobbar mellan olika organisationer (och inte ligger på samma nät). Man delar enkelt mapparna med de man ska jobba tillsammans med i just det "projektet". Man kan lägga upp olika typer av dokument, word, excel, poweroint, pdf, bilder mm mm. Dokumenten kan enkelt sparas till datorn, laddas upp och laddas ner i samma format som de är och behöver inte konverteras. Om man jämför med Google documents, så tycker jag faktiskt bättre om Dropbox. I Google dokuments upplever jag att formatet blir annorlunda jämfört med i word, och det är även ganska styrt hur man kan redigera. Strukturen är även mycket tydligare i Dropbox.

Har ni testat Dropbox? Vad tycker ni?
Har ni inte redan gjort det, så tycker jag definitivt ni ska testa Dropbox! 

3 kommentarer:

  1. Jag har provat Dropbox och använder fortfarande Dropbox. Startade Dropbox för ett år sedan då jag jobbade som IKT-pedagog. Vi skulle ha ett utbyte med en Dansk skola. Vi funderade på hur vi lättast skulle kunna delge varandra våra powerpoints, dokument, bilder m.m. Då fick vi förslaget att använda Dropbox och det var klockrent.
    /Irene ehrnholm

    SvaraRadera
  2. Jag har laddat hem dropbox men inte riktigt kommit igång med användningen då vi påm min skola använder oss av It´s learning som lärplattform.

    Om man vill använda dropbox till en klass/grupp som man undervisar i ett ämne har dropboc några fördelar?

    /elisabet Morberg Bölenius

    SvaraRadera
  3. Jag tror att de största fördelarna med Dropbox ligger i att kunna dela dokument trots att man ligger på olika "nät" precis som Irene beskriver. Om man på skolan har en lärplattform som tillåter att dela dokument med varandra så kanske inte behovet av Dropbox är så stort...?

    SvaraRadera