söndag 1 januari 2012

Nyårslöfte...

Ok, nytt år - nya möjligheter! Ett av mina nyårslöften var att se till att bli klar med denna kurs. Jag har inte mycket kvar, och jag gillar inte att ha saker och ting halvgjorda.

En av orsakerna till att jag inte lagt ner tid på denna kurs är att jag gått en annan kurs nu under hösten. I den kursen har vi Fronter som lärplattform. Jag har sedan tidigare undersökt It´s Learning, och via kursen via KTH av Bilda/Ping-Pong. På vår skola använder vi Moodle som lärplattform, och jag har således erfarenhet av fyra moderna lärplattformar. Jag tycker att de olika lärplattformarna påminner väldigt mycket om varandra, och det är svårt att egentligen säga vilken som är "bäst". Det är mycket upp till vad man är van med, men har man väl lärt sig en lärplattform, så kan man snabbt lära sig hitta även i en annan lärplattform. Fördelen med Moodle är att den är gratis, men nackdelen är att man måste ha tekniskt kunnande. Vi valde egentligen Moodle (för 1,5 år sedan) som en provisorisk lösning i väntan på en annan, kommungemensam "kommersiell" lärplattform som drog ut på tiden.

Detta är en stor fördel med Moodle, man kan enkelt köra igång som en ad-hoc lösning utan att behöva satsa pengar och låsa in sig i något specifikt system. Jag rekommenderar lärare på skolor som inte har tidigare erfarenhet av att arbeta med lärlattform att börja labba med Moodle. Detta kan man som enskild lärare göra som pilotprojekt i en specifik kurs, och kanske även involvera eleverna i uppbyggnaden av kursen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar